Pametni grad





Digitalizacija

Ljudi su nam na prvom mjestu. Digitalne tehnologije želimo u potpunosti staviti u službu stanovnika grada.

Razvoj društva u cjelini je u velikoj mjeri vezan za razvoj digitalnih tehnologija. Gradsku digitalnu infrastrukturu ćemo upotrijebiti za povećanje kvalitete života građana, poticanje ekonomskog razvoja i zelenu tranziciju grada. Na digitalne tehnologije gledamo kao na sredstvo koje će pravilno iskorišteno pomoći u ostvarivanju planiranih aktivnosti i rješenja u svim područjima djelovanja.

Možemo! Karlovac primjenom digitalnih tehnologija želi upravljanje gradom učiniti transparentnim, odgovornim i efikasnim.

1.       Uključivanje građana

Građane ćemo uključiti u upravljanje gradom sudjelovanjem u kreiranju gradskih politika, smjera razvoja i kreiranja gradskog proračuna. Aktivnim poticanjem na izražavanje ideja i problema omogućit ćemo građanima da zajedno kreiramo Karlovac kakvog njegovi stanovnici žele.

Otvorit ćemo nove digitalne kanale komunikacije od građana direktno prema gradskoj upravi, postojeće kanale učiniti vidljivijima i korisnijima te građanima osvijestiti koristi od njihove izravne komunikacije s Gradom.

Pristup Internetu vidimo kao temeljno građansko pravo. Na važnim gradskim površinama osigurat ćemo besplatni gradski bežični pristup internetu. Istodobno želimo svim građanima, bez obzira na dob, socijalni status ili zdravstveno stanje, pomoći da steknu temeljne tehnološke vještine za interakciju s upravom Grada i drugim građanima.

2.       Transparentan i efikasan grad

Ključne podatke o radu gradske uprave, gradskih četvrti  i mjesnih odbora  ćemo redovno i javno prikazati u preglednim, jasnim i lako pretraživim formatima te time građanima omogućiti jasan uvid u   učinkovitost uprave.

Efikasnost ćemo povećati ukidanjem loše prakse (usprkos Zakonu o općem upravnom postupku) po kojoj gradske službe od građana traže da im se ponovno dostavljaju obrasci, dokumenti ili podaci koji postoje i dostupni su negdje drugdje u upravi.

3.       Otvoreni grad i otvoreni podaci

Poboljšat ćemo javnu dostupnost podataka o stanju gradskih financija uključujući podatke o svakom računu plaćenom iz gradskog proračuna. Potpuno transparentnom gradskom blagajnom spriječit ćemo neprimjereno trošenje gradskih sredstava, neprimjerene donacije i dodjeljivanje poslova po političkom ključu.

Otvorit ćemo sve javne podatke. Otvoreni podaci odnose se na informacije koje su prikupila, proizvela ili platila tijela gradske uprave i koje su slobodno dostupne za ponovnu upotrebu u bilo koju svrhu. Otvoreni podaci će  doprinijeti poboljšanju učinkovitosti javnih usluga i omogućiti nadzor nad racionalnošću trošenja javnog novca te

razvoj dodatnih usluga i informacijskih servisa za građane. Gospodarstvo će imati koristi od lakšeg pristupa informacijama i temeljem otvorenih podataka stvarati nove usluge i poslovne modele.

Prilikom razvoja i nabave tehnologija prednost će se davati interoperabilnosti, otvorenim standardima i slobodno-softverskim rješenjima.

4.       Zeleni grad

Ubrzat ćemo korištenje naprednih digitalnih tehnologija za smanjenje ekološkog otiska grada. U sve sustave kao što su elektroenergetska, rasvjetna, toplinska i vodovodna mreža i sustav za gospodarenjem otpadom potrebno je ubrzano uvesti pametna rješenja za smanjenje gubitaka i otpada koja vode do štednje ukupne energije koju grad troši.

Želimo iskoristiti inovativna pametna rješenja za praćenje stanja i zdravlja naših rijeka.

Digitalnim alatima ćemo poticati kružnu ekonomiju, a posebno olakšati razmjenu lokalnih proizvođača i potrošača. Zalagat ćemo se za podršku projektima vezanim na koncept “Pametnog sela” te kroz vezane projekte podići kvalitetu života izvan samog centra grada. 

5.       Zaposleni grad

Potaknut ćemo suradnju s akademskom zajednicom s ciljem otvaranja programa edukacija za vještina i zanimanja koje danas garantiraju zapošljavanje. Edukacijom želimo stvoriti kritičnu količinu stručnjaka koji će osnažiti postojeće tvrtke, pokrenuti svoje nove inovativne tvrtke i lokalnim idejama obogatiti tehnološki razvoj gradske uprave.

Rješenja, mjere i aktivnosti

Rješenja, mjere i aktivnosti opisuju konkretne projekte koje ćemo pokrenuti u cilju ostvarivanja vizije.

  • Aplikacija za prijavu komunalnih problema s jasnom vezom prema gradskim činovnicima zaduženim za problem, dvosmjernom komunikacijom i jasnim statusom rješavanja prijavljenog problema
  • Aplikacija za uključivanje građana i njihovih ideja u razvoj grada, javno dostupna svim stanovnicima, s uključivanjem svih stanovnika u izbor najboljih ideja i transparentno praćenje provođenja odabranim projekata
  • Nastavak otvaranja gradskog proračuna prema građanima
  • Aplikacija za sudjelovanje građana u kreiranju proračuna, participativan proračun, uz edukaciju građana i dizanje svijesti o važnosti sudjelovanja u odlukama o ovoj zajedničkoj “kasici”
  • Javno dostupan registar gradske imovine, naloga i troškova za njeno održavanje
  • Proaktivno informiranje građana o gradskim digitalnim servisima i njihovom korištenju, aplikacije same za sebe ne čine ništa, IT sistemi su korisni onoliko koliko ih se koristi
  • Razvoj IT vještina za nezaposlene, mlade, starije, a tako i za zaposlenike gradske uprave
  • Otvoreni podaci dostupni u standardnim formatima putem standardnih protokola
  • Aplikacija za slanje obrazaca (zahtjeva, izjava…) prema gradskoj upravi
  • Katalog usluga i prava koje Grad pruža građanima
  • Samoorganiziranje građana uz pomoć gradskih digitalnih servisa
  • Upotreba IT rješenje za smanjenje ekološkog otiska grada
  • IT rješenje za praćenje stanja i zdravlja karlovačkih rijeka
  • Pokretanje projekata iz područja “Pametno selo”
  • Projekt pokretanja karlovačkog digitalnog inovacijskog HUB-a

Prostor

Urbanizam i prostorno planiranje

Nedostatak svijesti i znanja o prostornom i urbanom planiranju rezultira uništenjem javnog prostora, uz podilaženje privatnim inicijativama.

Javnim akcijama i dostupnošću informacija poticat ćemo građane na angažirano uključivanje u odluke vezane za razvoj grada. Kroz gradske aplikacije prikupljat ćemo ideje i želje građana vezane za urbani razvoj, ali i svakodnevne komunalne probleme.

Želimo educirati i najmlađe sugrađane o važnosti očuvanja prostora kroz sustavnu edukaciju u školi i vrtiću.

Generalni urbanistički plan (GUP) i Prostorni plan uređenja grada (PPUG)

Zalažemo se za transparentnost i dostupnost svih informacija, studija, projekata, planova u svim fazama izrade prostorno-planske dokumentacije (od samog početka, a ne kada je sve već definirano i završeno), što je programska odrednica za funkcioniranje kompletne gradske uprave – otvoreni grad.

U prostorno-planskoj dokumentaciji zalagat ćemo se za sljedeće:

  • Unutar postojećih urbanih struktura primjenom pravila „urbanističke higijene“ i reurbanizacije želimo podići standarde stanovanja, rada, javnih funkcija i javnih površina.
  • Formiranje stambenih zona koje će privući mlade i ljude sklone drugačijem obliku priuštivog stanovanja – npr. zadružno stanovanje
  • Na mjestima srušenih kuća u gradskoj jezgri i rubnim područjima potaknuti izgradnju suvremenih interpolacija u mjerilu gradske matrice – prioritetno gradski stanovi
  • provođenje procesa urbane obnove i prenamjene zapuštenih gradskih područja (Gaza, Banija, Kupa), uz prioritetno donošenje UPU-a kojima će se definirati pobliža namjena prostora kako bi se spriječila neplanska gradnja i uništavanje potencijala određenog prostora
  • oplemenjivanje postojećih gradskih područja novim javnim sadržajima, parkovima, infrastrukturom
  • gradska i prigradska naselja ne smiju se obezvređivati izgradnjom pogona i radionica – želimo spriječiti raspršenost gospodarskih zona oko grada
  • sprječavat ćemo nelegalnu izgradnju i nelegalno odlaganje otpada i zemlje od iskopa, te formiranje nelegalnih skladišta i odlagališta automobila žustrom reakcijom komunalnog redarstva
  • prostorno usmjeravanje investicija – sprečavanje pojave „točkastog urbanizma“ i raspršenosti izgradnje (uspostavit ćemo dijalog investicija i javnog interesa kako se ne bi događalo da se realizacija privatnih investicija događa nauštrb javnog interesa)

Stanovanje

Gradski stanovi za najam

U skladu s nacionalnom stambenom politikom Možemo!, zalažemo se za aktivnu ulogu grada u izgradnji  gradskih stanova za dugoročni priuštivi najam.

Program poticane stanogradnje ili POS nije u pravilu nešto za što se zalažemo jer je kratkoročno rješenje za dio građana, ali dugoročno povećava  broj stambenih jedinica koje su priuštive jer kupnjom one postaju dio privatnog kapitala. U isto vrijeme je JLRS uložio dosta ljudskih resursa i likvidnosti na provedbu takvog projekta.

  • Stavit ćemo fokus na urbana zemljišta u javnom vlasništvu kako bi bila korištena kao zalog za jeftiniju izgradnju javnih i/ili neprofitnih stambenih kvadrata.
  • S obzirom na veliki potencijal neiskorištenih i praznih ruševnih ili slabo održavanih nekretnina, uloga grada treba biti i revitalizacija zapuštenih gradskih četvrti kroz ulaganja u obnovu zapuštenog stambenog fonda za mlade i sve one koji si ne mogu priuštiti  pristojni stambeni prostor.

Mobilnost mlađih generacija i globalna rastuća kultura „urbanih nomada“ podrazumijevaju najam stambenih i uredskih prostora, a ne nužno posjedovanje. Tome pridonosi i sve veća ekološka osviještenost i spoznaja kolike količine otpadnih tvari svakodnevno proizvodimo. Vjerujemo da će nove osviještene generacije i u tom pogledu nastojati smanjiti svoj „ekološki otisak“ te se u većem broju odlučivati na najam, a ne nužno gradnju ili kupovinu nekretnine.

  • kroz gradsku urbanističku i komunalnu strukturu aktivno ćemo se uključiti u rješavanje imovinsko-pravnih odnosa kako bi se pojedine lokacije aktivirale za izgradnju gradskih stanova za najam.
  • Programima sufinanciranja potaknut ćemo poslodavce da svojim radnicima koji dolaze iz drugih zemalja pomognu u kvalitetnom i dostojnom rješavanju smještaja za privremeni ili trajni boravak.

Revitalizacija i obnova

  • Pravnom pomoći pravne službe gradske uprave aktivirat ćemo se u rješavanju neriješenih vlasničkih odnosa kako bi se obnovi zapuštenih dijelova grada, dodatno stradalih u potresu i radovima na aglomeraciji, pristupilo sveobuhvatno.
  • Stambene zadruge jedan su od modela čiji razvoj želimo potaknuti iz pozicije gradske uprave, posebno za mlađe osobe. Aktivno ćemo se založiti za pronalazak lokacije koja će se dati za izgradnju stanova stambene zadruge – model kojim se ne postaje vlasnik stana, već je stan vlasništvo zadruge.

Promet

Život u gradu i prigradskim naseljima neodvojiv je od kvalitetno organiziranog prometa u kretanju i prometa u mirovanju odnosno parkiranja. Prometovanje je važno za razmjenu i pristupačnost ekonomskim, zdravstvenim, obrazovnim, kulturnim i ostalim sadržajima te ne smije biti nedostižan luksuz nego dostupno sredstvo u službi viših ciljeva socijalne i gospodarske politike.

Poboljšanje prometnog sustava

  • modernizacija sustava javnog gradskog prijevoza (JGP)
  • upotreba ekološki prihvatljivih vozila na struju ili vodik
  • razvoj biciklističke infrastrukture
  • kvalitetnije uključivanja u projekte prometne povezanosti s gradovima u okolini i velikim centrima.

Javni gradski prijevoz

  • Linije JGP potrebno je evidentirati po frekventnosti prema satima danima i tjednima te u skladu s time organizirati vozni red, linije i veličinu prijevoznog sredstva.
  • Mjesta autobusnih postaja potrebno je prilagoditi potrebama pojedinih kvartova i stanovnika, te opremiti digitalnim prikazom voznog reda i vremena dolaska idućeg autobusa.
  • Široka konzultacija s građanima kako bi se donijele konkretne odluke kojima ćemo utjecati na snažan razvoj javnog prijevoza
  • Cijenom i učestalošću linija javnog prijevoza motivirat ćemo putnike da ga koriste kao primarno sredstvo kretanja gradom.
  • Uvest ćemo kružne gradske linije manjim električnim autobusima, te u zonama pješačkog prometa (Zvijezda)

Smanjenje prijevoza osobnim vozilom smanjit će gužve, nesreće i materijalnu štetu, potrebu za povećanim brojem parkirališnih mjesta, smanjit će zagađenje zraka i otvoriti grad za pješački i biciklistički promet, za koje su pak nužne biciklističke staze po cijelome gradu, u kontinuitetu.

  • Redefinirat ćemo glavne tranzitne prometnice u svim dijelovima grada i povećati broj jednosmjernih ulica gdje je to moguće i poželjno, čime bi se dodatno oslobodila prometna traka za pješake i bicikliste. Smatramo poželjnim učiniti kretanje u centru grada prema modelu “dijeljenja ceste” na kojoj bicikli, romobili, koriste ravnopravno prometnice sa motornim vozilima i pritom smanjiti kretanje vozila na 35 km/h.

Cilj nam je smanjiti potrebe kupovanja, osobito drugog automobila i smanjenje potrebe upotrebe automobila uopće na kraće staze, a u svrhu zelenog grada sa smanjenim ugljičnim otiskom.

Jedan od alata za upravljanje prometom u gradu je i izgradnja parkirališta i javnih garaža (nadzemne i podzemne) na željenim mjestima, kao i politika naplate parkirnih karti po pojedinim dijelovima grada u određenim vremenskim periodima. Na taj način može se u određenim područjima grada i u željenim vremenskim periodima stimulirati i destimulirati dolazak  osobnih vozila, odnosno poticati pješački i biciklistički promet, te korištenje javnog prijevoza u gradu, kako bi se mogla provesti ‘Park and ride’ strategija, a ujedno i riješio problem s parkirnim mjestima u centru grada.

Izradit ćemo neovisnu analizu i studiju isplativosti formiranja prijevozničkog trgovačkog društva u vlasništvu grada Karlovca u odnosu na sadašnji model usluge javno-komunalnog linijskog prijevoza putnika te ukoliko analiza pokaže prednosti pokrenuti pokretanje vlastitog trgovačkog poduzeća.

Kroz osnivanje trgovačkog poduzeća u vlasništvu Grada (ili uz suvlasništvom s ostalim JLS u okruženju) bilo bi moguće izvršiti modernizaciju javnog gradskog i prigradskog prijevoza koristeći pritom i mogućnosti postojećih europskih fondova za nabavu novih električnih vozila i izgradnju potrebne infrastrukture za promicanje uporabe vozila s nultim faktorom emisije i smanjenje emisije CO2 postojećih voznih parkova.

Vlastiti automobil želimo zamijenit u budućnosti brojnim mogućnostima javnog prijevoza ili kroz najam dostupnih vozila.

Želimo Karlovac i Karlovčane na vrijeme pripremiti na život bez osobnog automobila:

  • Poticat ćemo kretanje pješice i biciklima planiranjem i izgradnjom odgovarajuće biciklističko-pješačke infrastrukture s nekoliko pješačko-biciklističkih mostova preko rijeka, kako bi se ostvarilo nekoliko kružnih ophoda oko grada
  • Želimo osigurati parkiranje automobila na javnim gradskim parkiralištima smještenima na obodu grada s cijenom korištenja gradskih bicikala ili javnog prijevoza uključenom u cijenu parkiranja
  • Za parkiranje bicikala organizirat ćemo  grupna nadzirana parkirališta na niz lokacija u gradu
  • U prostorno-planskoj dokumentaciji primijeniti ćemo obavezu osiguranja broja parkirališnih mjesta u ovisnosti o veličini stana te uvesti olakšice ukoliko se projektom osigura odgovarajuće parkiranje bicikala za stanare i zaposlene
  • zahtijevat ćemo obavezno osiguravanje BPM (biciklističkih parkirališnih mjesta) prema broju stanova, zaposlenih i sl. – želimo postaviti kriterij kao za parkirališna mjesta za automobile

Konkretni prijedlozi koje želimo realizirati i koji će se proširiti kroz suradnju i participaciju građana u odlučivanju o prioritetima:

  • Izgradnja novih biciklističkih magistrala koje bi povezivale centar sa rubnim dijelovima grada. Turanj – Centar, Ilovac – Centar, Mala Švarča – Centar, Drežnik – Centar, Jelsa – Centar
  • Banijanski most mora postati jednosmjerna ulica, a u budućnosti i pješački most sa biciklističkim stazama
  • u suradnji s Hrvatskim cestama i Hrvatskim željeznicama radit ćemo na ostvarivanju izgradnje planiranih gradskih obilaznica, posebno smatramo važnima istočne cestovne i željezničke obilaznice koje su preduvjet stvaranja cjelovitog i efikasnog prometnog sustava grada Karlovca
  • uređenje zapuštenih gradskih i industrijskih prostora duž “brze ceste” i željezničke pruge, preko kojih se ostvaruje prvi kontakt, dojam i vizura grada većine turista i posjetitelja
  • nastavak projektiranja i izgradnje nogostupa i biciklističkih staza tamo gdje nedostaju

Važan aspekt prometa grada je povezanost sa Zagrebom. Karlovac ima veliku prednost što se nalazi svega 50-tak kilometara od gospodarskog, političkog, prosvjetnog, trgovačkog i kulturnog središta Hrvatske, a između ova dva grada postoji autoput i željeznička pruga kojima se može brzo i sigurno prometovati. Ovakav povoljan prometni položaj još dodatno pojačavaju činjenice da su u razvojnim planovima Republike Hrvatske i izgradnja drugog kolosijeka željezničke pruge i treće trake autoputa između Karlovca i Zagreba. Ovi budući projekti će još dodatno poboljšati prometni položaj Karlovca.