Obnovljeni grad

Obnova grada

Veliki dio zgrada u Karlovcu vapi za obnovom. Posebno su ugrožene zgrade i kuće u starim dijelovima grada i u zaštićenim kulturno-povijesnim cjelinama, no i novijim zgradama i kućama treba energetska obnova. Bilo da se radi o gradskim, državnim, privatnim ili zgradama s neriješenim vlasničkim odnosima, nova će gradska vlast zauzeti aktivan stav potpore i uključenosti u povezivanju brige za povijesnu jezgru sa suvremenim potrebama za stanovanjem i poslovanjem u Karlovcu. Prioritet nove gradske vlasti je u najkraćem roku staviti u funkciju najveći mogući broj sada napuštenih zgrada, te ukloniti kuće koje su opasne za ljude u Karlovcu.

Postojeći Plan upravljanja Zvijezdom (Zona A Kulturno-povijesne urbanističke cjeline Grada Karlovca) u periodu 2018. – 2028. godine će se revidirati, kao što i sam Plan predviđa, u širokoj raspravi sa zainteresiranom javnosti.

Naši su prijedlozi za reviziju sljedeći:

  • smjestiti studentski restoran u zgradi Ka-moda
  • u Lončarevu kuću osigurati prostor za rad i prodajni prostor karlovačkim umjetnicima
  • otkupiti Veliku vojarnu od Karlovačke banke i u nju smjestiti sve zbirke Muzeja Grada Karlovca
  • u Bosanskom magazinu smjestiti interpretacijski centar za Zvijezdu

Naši su konkretni prijedlozi za revitalizaciju Zvijezde:

  • mapiranje vlasništva u Zvijezdi
  • aktivno uključivanje u obnovu postojećeg stambenog fonda, a posebno pravna i financijska pomoć u obnovi oštećenih kuća u provedbi aglomeracije
  • obnovit ćemo kvalitetno trgovačke prostore u vlasništvu grada u trgovačkim ulicama Zvijezde i podgrađa i ponuditi ih uz simboličan najam nedostajućim trgovcima i obrtnicima
  • Nastavit ćemo postojeći projekt rekonstrukcije komunalne infrastrukture (tzv. Aglomeracije) i postojeće potpore poduzetnicima, ali ćemo revidirati postojeći projekt uređenja Trga bana Josipa Jelačića, osobito dio koji predviđa uklanjanje većine stabala sa Starog placa.
  • Koristit ćemo zakonske mogućnosti da za zgrade koje su neodržavane i opasne za građanstvo, a nalaze se pod zaštitom, imenujemo Grad Karlovac za skrbnika. Kao skrbnici upravljat ćemo zgradama u kulturno povijesnim cjelinama u duhu dobrog gospodara.
  • Obnovit ćemo zapuštene objekte, a uloženo ćemo vratiti tako što ćemo staviti obnovljene zgrade u stambenu i poslovnu funkciju. Ovaj ćemo mehanizam primjenjivati i tako da s vlasnicima sklopimo ugovore o privremenom korištenju njihovih objekata u zamjenu za njihovu obnovu, a na period koji će Grad korištenjem obnovljenih objekata vratiti uloženo.

Troškovi održavanja kuća u kulturno-povijesnim cjelinama su zbog konzervatorskih uvjeta višestruko veći od uobičajenog održavanja zgrada. Ipak, održavanjem starih kuća u zonama zaštite doprinosimo očuvanju identiteta i karaktera Karlovca i stoga ćemo ga subvencionirati iz gradskog proračuna. Iako to neće biti jedini izvor financiranja obnove grada, bitno ćemo povećati proračunska sredstva za fizičku obnovu starih dijelova grada i tako sačuvati Karlovac od propadanja. Pored sredstava spomeničke rente, uspostavit ćemo Fond za obnovu Karlovca u koji će se skupljati sredstva od zakupa javnih površina, zakupa terasa ugostiteljskih objekata, otkupa društvenih stanova i trošarine na pića u ugostiteljskim objektima.

Pored subvencija za obnovu, vodit ćemo aktivnu gradsku politiku u rješavanju imovinsko-pravnih odnosa zbog koje zgrade propadaju i nisu stavljene u funkciju. Gradska uprava ima kapaciteta u zaposlenim pravnicima i komunikacijskim resursima i bit ćemo aktivni medijatori u rješavanju vlasničkih odnosa, kako bi i zgrade s kompliciranom vlasničkom strukturom bile čim prije stavljene u funkciju. U posebnim okolnostima i kao krajnju mjeru, Grad će otkupiti nekretnine koje vlasnici ne mogu održavati i stavit će ih u funkciju.

Uz suradnji s konzervatorskim odjelom objavit ćemo jasne i nedvosmislene kriterije za dobivanje građevinskih dozvola za radove na obnovi kuća u kulturno-povijesnim cjelinama. Javno dostupni, jasni i ujednačeni kriteriji za dobivanje građevinskih dozvola smanjit će i vrijeme i troškove projektiranja i izrade troškovnika obnove starih dijelova grada. Korištenjem javne nabave na transparentan i efikasan način, bez pogodovanja i namještanja, dodatno ćemo smanjiti troškove obnove za kuće u starim dijelovima grada.

Aktivna, zainteresirana i funkcionalna gradska vlast bit će veliki iskorak u pravcu obnove, no za doći do krajnjeg cilja – obnovljenog Karlovca – uspostavit ćemo partnerski i produktivan odnos s investitorima, od velikih do malih. Odnos dosadašnje gradske vlasti s investitorima nije doveo do ozbiljnih pomaka u obnovi gradske jezgre jer vidimo da ni prodaja Velike vojarne Karlovačkoj banci, a ni prodaja hotela Central nisu dovele do toga da ta dva bitna objekta budu stavljena u funkciju. U našu gradsku upravu bit će dobrodošli svi investitori koji zbilja vide poslovne i druge prilike za ulaganje u našu kulturnu baštinu.

Za nas u Možemo! Karlovac fizička obnova grada, osobito kulturno povijesnih cjelina, ključna je za zaokret iz besperspektivnosti u optimizam koji je nužan da se zaustavi iseljavanje iz Karlovca i da se privuku novi Karlovčani i Karlovčanke.

Sigurni i otporni grad

Karlovac je grad slobode. Sloboda je jedna od osnovnih vrijednosti MOŽEMO-a!. Tome smo predani i to je mjerilo za sve naše političke postupke. To vrijedi i za mirna i za izvanredna vremena. Sloboda znači slobodno i samostalno uređenje vlastitog života svakog čovjeka kao individue,  bez strahova i prisile. Ako je čovjek neposredno izložen bilo kojoj prijetnji (nezaposlenosti, oskudici, bolesti, prirodnoj nepogodi, kriminalu, nasilju) onda on nije slobodan. Zato za nas vrijedi načelo: sigurnost uvijek mora biti u službi slobode. 

Naša sigurnosna politika zasniva se na konceptu ljudske sigurnosti. Za nas su sigurnost  pojedinca, njegovih društvenih grupa  i zajednica na prvom mjestu. Konceptom ljudske sigurnosti prvenstveno se štite egzistencijalne vrijednosti svakog ljudskog života od različitih sigurnosnih prijetnji. Sigurnost pojedinca ostvaruje se u svim područjima života i rada. U tom cilju poduzimat ćemo sljedeće mjere:

  • u područjuekonomske sigurnosti borit ćemo se s problemima, zadržavanja radnog mjesta, protiv loših uvjeta na radu, spolne diskriminacije i nejednakosti prihoda;
  • u područjuzdravstvene sigurnosti najveće izazove predstavljat će nam borba protiv infektivnih i parazitskih bolesti, virusa, kao i nemogućnosti promptnog pristupa uslugama zdravstvenih službi;
  • u području sigurnosti životne sredine nastojat ćemo svakom pojedincu omogućiti zaštitu od kratkoročnih i dugoročnih razaranja prirode, uništenja lokalnih i globalnih eko-sistema, nestašice pitke vode, poplava i drugih prirodnih nepogoda, kao i od neracionalnog krčenja šuma, zagađenja vode, zraka i zemljišta;
  • osobna sigurnost za nas podrazumijeva zaštitu svakog pojedinca od fizičkog nasilja koje mogu vršiti različiti akteri – počev od države, pa sve do obitelji. Također, pod osobnom sigurnošću podrazumijevamo sigurnost na radu i sigurnost u prometu;
  • u području političke sigurnosti osigurat ćemo da svaki pojedinac uživa u punini zaštitu ljudskih i građanskih prava i sloboda.

Sve navedene mjere provodit ćemo kontinuirano i dugoročno.

Živimo u izazovnim vremenima s pojačanim osjećajem neizvjesnosti i stalnim podsjetnicima na nepredvidivost  različitih opasnosti, bilo da se radi o katastrofalnim klimatskim događajima, kreditnoj krizi, masovnim otpuštanjima s posla, potresima, poplavama, pandemijskim zarazama, ratovima…  

Osnovna karakteristika recentnih događaja je da su po učestalosti, jačini i obimu posljedica sve izraženiji i veći. To od odgovornih nositelja kriznog upravljanja u gradu zahtijeva adekvatan odgovor.

Iako se državni aparat još uvijek percipira kao glavni garant sigurnosti građana/ki, mi zagovaramo  da se temeljna sigurnost ljudi organizira i provodi prvenstveno sinergijskim djelovanjem institucija, privrednih subjekata, udruga civilnog društva i građana/ki na lokalnoj razini. Držimo da je sigurnost lokalne zajednice važna dimenzija ljudske sigurnosti. Institucije su dužne osigurati stalnu zaštitu umjesto povremene, odnosno dužne su djelovati preventivno a ne reaktivno. 

Mjerama upravljanja u Karlovcu želimo povećati  OTPORNOSTI grada.

Koncept OTPORNOG grada ne odnosi se samo na izvanredne situacije – poput formuliranja neposrednih reakcija na krizne situacije ili incidente, kao što su potresi, poplave i druge nesreće – već također razmatra dugoročne strategije ublažavanja i prilagođavanja kako bi se adekvatno nosili s ekonomskim, društvenim i ekološkim izazovima. Pritom, kao glavne izvore otpornosti vidimo društvene inovativne akcije i inicijative, koje se provode odozdo prema gore integralnim pristupom svih društvenih dionika. Na taj se način poboljšavaju socijalni odnosi, potiču društveno-politička osnaživanja i ispunjavaju osnovne potrebe ljudi.

U cilju realizacije koncepta OTPORNI Karlovac MOŽEMO! će poduzeti sljedeće mjere:

Strukturne mjere:

  • Formiranje stručnog tijela
    • Stručno interdisciplinarno tijelo nadležno za planiranje i izgradnju otpornosti
  • Napraviti analizu ranjivosti grada
    • Na temelju analize radit će se Strategija izgradnje otpornosti
  • Izraditi strategiju izgradnje otpornosti grada

Mjere za poboljšanje postojećeg sustava Civilne zaštite Karlovca:

  • Reformirati organizaciju i sastav Stožera civilne zaštite
    • Stožer ustrojiti po modularnom principu
      • Članovi stožera bit će isključivo stručnjaci po određenim modulima
      • Načelnik stožera – profesionalac-stručnjak iz područja kriznog upravljanja
  • Permanentno podupirati razvoj sposobnosti JVP Karlovac
    • Pratiti tehnološki razvoj pp opreme i sredstava i kontinuirano i opremati postrojbu s istom Permanentno školovanje i usavršavanje pripadnika postrojbi
  • Osnaživati razvoj udruga civilnog društva i uključivati iste u sustav CZ
    • Prije svih to su DVD-i i HGSS stanica Karlovac, te ostali (radio-amateri, izviđači, ronioci, veslački klubovi