Grad koji brine
- Odgoj i obrazovanje
- Zdravstvo i socijalna skrb
- Kultura i umjetnost
- Sport i rekreacija
- Ravnopravnost
- Gospodarstvo
- Gradske tvrtke

Odgoj i obrazovanje
Opća načela i vrijednosti na kojima se temelji naš pristup obrazovanju su egalitarizam, društvena pravednost, sekularizam, građanski odgoj i kritička pedagogija.
Zadaća odgoja i obrazovanja je izgradnja kritične, refleksivne, solidarne i empatične osobe, te prenošenje i usvajanje novog znanja.
Odgoj i obrazovanje vidimo kao temeljnu društvenu zadaću, jednako kao zdravlje, ekonomski prosperitet, očuvanje prirodnog okoliša te očuvanje pojedinačnog i kolektivnog identiteta. Izgradnja otvorenog, fleksibilnog, inkluzivnog i kompetentnog obrazovnog sustava omogućit će zaokret od nepravednog društva neograničenog rasta prema održivom i pravednom društvu, kao i od društva natjecanja prema društvu suradnje i empatije.
Obrazovanje je ključni faktor u sposobnosti zajednice da sudjeluje u globalnim procesima, ali i u očuvanju individualnog identiteta.
Obrazovni sustav otvoriti ćemo građanskom odgoju i omogućiti učenicima spoznaje i alate za očuvanje vrijednosti građanske demokracije – jednakosti, slobodi, odgovornosti, sudjelovanja, suosjećanja i znanstvene istine.
U nastavnoj praksi poticat ćemo kritičku pedagogiju.
Izbor ravnatelja i ravnateljica zauvijek ćemo odmaknuti od politike i izbor prepustiti stručnim školskim vijećima.
Dječji vrtići
- Svako dijete ima pravo biti uključeno u programe ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja, radi izjednačavanja prilika za postizanje svog punog potencijala. Istodobno, univerzalni pristup predškolsko odgoju i obrazovanju pozitivno utječe na ekonomsku aktivnost žena i time posredno doprinosi ostvarenju rodne ravnopravnosti.
- Nakon izrade detaljne analize veličine postojećih grupa i omjera broja odgojitelja te broja djece, obavit ćemo procjenu svih objekata u pogledu kapaciteta prostora (dostatnih ili nedostatnih) te utvrditi potrebu za povećanjem, smanjenjem ili rekonstrukcijom prostora.
- Dok se ne zadovolje kapaciteti izgradnjom novih vrtića, izdvojit ćemo financijska sredstva za zapošljavanje dodatnih odgajatelja u grupama u kojima se premašuje standard o veličini odgojno-obrazovne skupine. Dodatno, djeca s teškoćama u razvoju koja su integrirana u vrtićke skupine dobit će asistente.
- Revidirat ćemo kriterije za upis u vrtiće kako bi se svakom djetetu, osobito onima iz socijalno i ekonomski ugroženih obitelji i nezaposlenih roditelja, omogućilo ostvarivanje prava na vrtić.
- Planirat ćemo zapošljavanje, stručno usavršavanje i stipendiranje odgajatelja, logopeda i edukacijskih rehabilitatora U karlovačkim dječjim vrtićima zabilježen je velik broj djece s govorno-jezičnim poteškoćama. Prosječno vrijeme čekanja za logopedsku terapiju u SUVAG-u je oko godinu dana, stoga je nužno u predškolskim ustanovama zaposliti dovoljan broj logopeda koji bi s djecom radili tijekom njihova boravka u vrtiću.
- Povećat ćemo materijalna izdvajanja za potrošni materijal u dječjim vrtićima
- Korigirat ćemo koeficijente odgojitelja zaposlenih u dječjim vrtićima s obzirom na stručnu spremu
- Povećat ćemo materijalna davanja za obroke, potaknuti osmišljavanje novih i kvalitetnijih jelovnika, potaknuti nabavu namirnica od lokalnih proizvođača kroz objedinjenu zelenu javnu nabavu
Osnovne škole
- Snažno ulaganje u dodatne školske kapacitete kako bi sve škole prešle na jednosmjensku tj. cjelodnevnu nastavu, te kako bi se škole energetski obnovile
- Organizirat ćemo aktivnu psihološku podršku učenicima. Vršnjačko nasilje, cyberbullying i ovisnosti dovele su do epidemije poremećaja mentalnog zdravlja mladih
- Ojačati suradnju obrazovnih institucija s organizacijama civilnog društva, znanstveno-nastavnim institucijama.
- Aktivno ćemo raditi na rješavanju problema „brzog parkiranja“ roditelja i poticati roditelje da ne voze djecu u / iz škole – mogućnost angažiranja mini busa za kraće relacije ili pješačke pratnje za učenike nižih razreda
- Uvest ćemo građanski odgoj u škole kao izvannastavnu aktivnost kako bismo učenike pripremili i osnažili za preuzimanje svjesne, odgovorne i aktivne uloge u društvu – briga za javno dobro, osjetljivost za probleme u zajednici, solidarnost i spremnost na osobni doprinos rješavanju problema.
- Centar za odgoj i obrazovanje mladih odavno je prerastao svoju lokaciju i površinu, te ćemo ovoj važnoj odgojno obrazovnoj ustanovi planirati novu primjerenu i prostraniju lokaciju
Objedinjena javna nabava za vrtiće i škole
Ispitat ćemo postojeću i osigurati buduću logističku infrastrukturu za otkup, skladištenje i transport sezonskih lokalnih proizvoda Zelene i sigurne odgojno obrazovne ustanove
U ovom mandatu stvoriti ćemo preduvjete za uvođenje Programa objedinjene zelene javne nabave hrane za sve ustanove obaveznog obrazovanja
Provjerit ćemo dostupnost i ponudu lokalnih OPG-ova te ćemo definirati potrebe i interese javnih vrtića i osnovnih škola

Zdravstvo i socijalna skrb
Grad Karlovac, u suradnji sa Županijom karlovačkom, unutar zakonom definiranih ovlasti, treba se pobrinuti da primarna zdravstvena zaštita postane ono što naš zakonodavni okvir i propisuje: dostupna, kontinuirana i cjelovita.
Cilj nam je poboljšati uvjete rada u primarnoj zaštiti i iz pozicije lokalne samouprave ulagati u zdravstvene djelatnike:
- Sukladno višegodišnjim planovima osigurat ćemo gradske stipendije za potrebne nedostajuće specijalizacije
- Grad Karlovac će sufinancirati programe cjeloživotnog obrazovanja za zdravstvene radnike zdravstvenih ustanova, posebno za medicinske sestre i tehničare
- uvest ćemo motivacijske mjere, poput dodjela gradskih stanova na dugoročni najam; financiranja ili sufinanciranja stanarina; s ciljem da stručni kadrovi iz Karlovca i bliže okolice, a i iz drugih sredina, prepoznaju Karlovac kao sredinu u kojoj mogu i žele živjeti i raditi.
- Tražit ćemo od Karlovačke županije organizaciju dodatnog trećeg palijativnog tima, na koji Karlovac ima pravo
Uključivanje brige o mentalnom zdravlju u sustav primarne zdravstvene zaštite
- U rješavanju sve većeg problema mentalnog zdravlja, na razini županije, zalagat ćemo se da domovi zdravlja postanu mjesta prvog kontakta za izazove duševnog zdravlja građana.
- dugoročno ćemo poticati inovativne projekte u području mentalnog zdravlja, posebno projekte koji su afirmirani u drugim zemljama EU kao dobra praksa poput mobilnih timova gdje osobe sa sličnim teškoćama i iskustvom mentalnih izazova pružaju podršku novim pacijentima.
Skrb za osobe starije životne dobi
- Povećat ćemo kapacitete za smještaj te opseg skrbi za stare i nemoćne osobe
- Pokrenut ćemo izgradnju Kampusa za zdravo starenje u kojem će se osigurati smještaj za minimalno 300 osoba. Uz trajni smještaj osigurat će se i onaj poludnevni u tipu dnevnog boravka za osobe koje ne mogu samostalno brinuti o sebi, a članovi obitelji koji o njima brinu su zaposleni. Dnevni boravak se može planirati kao integrirani dio doma za starije i nemoćne i koristiti zajedničke službe u organizaciji rada
- Zbog smanjene pokretljivosti zapostavljeno je dentalno zdravlje starijih osoba koje se odražava na opće zdravlje. Svi korisnici socijalnih ustanova su opredijeljeni za stomatologa, kao i za liječnika opće medicine. Potrebno je uvesti redovite godišnje preglede odabranih stomatologa u domovima za starije osobe , te po potrebi provoditi intervencije.
Socijalna inkluzija
Cilj nam je omogućiti optimalne uvjete života, od najranijeg djetinjstva do duboke starosti. Socijalnu politiku grada promišljamo kao “aktivirajuću”, solidarnu i emancipacijsku, koja nije svedena samo na naknade i usluge već kroz nove koncepte socijalnih ulaganja i inovacija svima otvara prostor za aktivno sudjelovanje u različitim sferama života, a posebno socijalno ugroženim i ranjivim društvenim skupinama.
- Osnivanje društvenih centara u gradskim četvrtima i razvoj inovativnih modela socijalnog organiziranja u zajednici čiji će rad biti usmjeren na ranjive skupine, a uključivat će studente socijalnog rada, animatore u zajednici, socijalne radnike te druge osobe koje pružaju socijalne usluge.
- Proširenje programa kojima će se financirati plaće osobnih asistenata koji pružaju socijalne usluge osobama s invaliditetom.
- Poticanje profesionalne izobrazbe osoba s invaliditetom i razvoj radno-okupacijskih programa.
- Osigurati maksimalnu pristupačnost prostora i usluga Grada osobama s invaliditetom kroz infrastrukturnu prilagodbu svih gradskih ustanova i prostora mjesne samouprave prema najvišem standardu, osiguravanje dostupnosti usluga na znakovnom jeziku te omogućavanje orijentacije slijepim i slabovidnim osobama, prilagodbu stanica i vozila javnog prijevoza te regulacija sustava semafora za osobe s invaliditetom i starije osobe.
- Unapređenje programa usmjerenih na uključivanje tražitelja azila i osoba pod supsidijarnom zaštitom.
- Unapređenje programa reintegracije beskućnika, ovisnika i bivših zatvorenika te njihovog osposobljavanja za tržište rada.
Kultura i umjetnost
Karlovac je grad bogate kulturne povijesti i velikih kulturnih potencijala, trenutno na margini kulturnih zbivanja u Hrvatskoj.
Reformirat ćemo sustav upravljanja gradskom kulturom:
- Učiniti gradsku upravu dostupnom i partnerskom prema kulturnim institucijama, naročito nezavisnima te umjetnicima pojedincima kako bi im pružala podršku u rješavanju problema u djelokrugu grada
- Unaprijediti i osuvremeniti sustav upravljanja ustanovama kroz sustav redovitog praćenja rada i provedbe predloženih programa te obuhvatan pristup vrednovanju koji će proizlaziti iz usklađenosti upravljačkih, programskih i financijskih obaveza
- Povećati produkcijska sredstva za izvaninstitucionalne programe
- Razviti nove oblike potpora poput onih za programske suradnje s kulturnim centrima, potpora za samostalne umjetnike i višegodišnje potpore za visokokvalitetne programe
- Unaprijediti produkcijske i socijalne uvjete rada u polju kulture te ih učiniti poticajnima za mlade umjetnike, nove prakse i nove inicijative
- Kreirati okvir za suradnju kulturnog i gospodarskog sektora (obrtništvo, poduzetništvo i turizam);
- Stvoriti preduvjete za kvalitetne suradnje karlovačkih kulturnih aktera s akterima iz drugih gradova i zemalja
Kratkoročne mjere:
- U programima financiranja javnih potreba uvesti jasne kriterije za dodjelu sredstava te uskladiti izvještajne zahtjeve s dodijeljenim sredstvima
- Podići na višu razinu ulogu programskih vijeća, osigurati ravnopravnost u dodjeli sredstava za sve aktere sukladno kriterijima i ocjenama vijeća
- Ponovno uspostaviti vijeće za međunarodnu suradnju te osigurati potpore za međunarodne programe i projekte
- Značajno povećati programska sredstva za nezavisne programe ikontinuirano financijski pratiti potrebe tih programa
Kulturna vijeća
Kulturna vijeća su savjetodavna tijela čija je zadaća verificirati programe u kulturi, te prema definiranim kriterijima predlagati financiranje iz proračuna Grada Karlovca na godišnjoj razini, a prema pozivu Javnih potreba u kulturi koji raspisuje Grad.
Osigurat ćemo: :
- Otvoreni javni natječaj za članove kulturnih vijeća.
- Javno objavljivanje rezultata rada kulturnih vijeća s obrazloženjima
- Veći utjecaj kulturnih vijeća u odlučivanju
Poticat ćemo otvaranje institucija kulturnog sustava:
- Otvorene organizacijske kulture temeljene na procesima suradnje između uprave i zaposlenika u vođenju ustanova
- Osnivanje stručnih (umjetnička) vijeća kako bi se zaposlene umjetnike snažnije uključilo u programsko upravljanje institucijom
- Odgovornost i brigu ustanova za cjelinu svog umjetničkog polja, te inventivnost u suradnji s drugim organizacijama u polju
- Snažnije otvaranje ustanova prema slobodnim i samostalnim umjetnicima i izvaninstitucionalnim akterima kroz razne oblike suradnje
- Proširenje i poticanje kulturne i obrazovne suradnje, te komunikacije s gradovima prijateljima: Alessandria, Kansas City, Munchen, Kragujevac
Dostupnost kulture decentraliziranom kulturnom produkcijom
- Jačat ćemo postojeće institucije i centre za kulturu čiji će rad uključivati lokalnu zajednicu, poticati kreativnost građana, nuditi produkcijske uvjete umjetnicima i razvijati suradnje s nezavisnim programima (Dom HV, Hrvatski dom)
- Poticat ćemo razvoj interdisciplinarnih i interkulturnih centara koji će uključivati različite tipove djelatnosti te jačati međusektorsku i multidisciplinarnu suradnju (civilni sektor, poduzetništvo, zadruge, društveno-poduzetničke inicijative i slično)
- Poticat ćemo umjetnost u javnom prostoru diljem grada kroz manifestacije, privremene i trajne instalacije i spomeničke skulpture koje potiču interakciju građana s umjetnošću, prostorom i okolišem, urbanu opremu, street art
Obnova i upravljanje infrastrukturom
- Osiguranje prostora za stalni postav fundusa ZILIKA kao jednog od istinskih karlovačkih posebnosti
- Unaprjeđenje kulturne infrastrukture suvremenom tehnikom i opremom
- Učiniti prostore u vlasništvu grada lakše i dugotrajnije dostupnim nezavisnoj kulturi te pomoći korisnicima u izradi projektne dokumentacije, te preuređenju i opremanju tih prostora

Sport i rekreacija
Nedovoljna razina fizičke aktivnosti predstavlja opći javnozdravstveni problem, a prevladavajući ubrzani i sjedilački ritam života postaje sve veći suvremeni izazov.
Sport se temelji na načelu dragovoljnosti i mora biti jednako dostupan svima – neovisno o dobi, spolu, manjinskoj pripadnosti ili financijskim prilikama.
Naša vizija Karlovca obuhvaća zdravu i aktivnu kulturu življenja u koju se široko uključuju djeca i mladi te sve građanke i građani.
Planiramo otvaranje školskih dvorana (posebno nakon prelaska škola na cjelodnevnu nastavu) za program javnih potreba u sportu s naglaskom na najmlađe uzraste. Izvannastavni termini u školskim dvoranama koristit će se primarno za potrebe klubova i njihovih najmlađih kategorija koji su u sustavu Programa javnih potreba u sportu. Najatraktivniji termini bit će namijenjeni njima, a škole će moći komercijalno ponuditi drugim korisnicima samo preostale termine. Tako će se termini treninga za najmlađe preseliti s kasnovečernjih na one odmah prije ili nakon nastave.
U suradnji s Karlovačkom sportskom zajednicom definirat ćemo jasnije i pravednije kriterije financiranja karlovačkih klubova temeljene na rezultatima, masovnosti i tradiciji, s posebnim naglaskom na povećanje financiranja saveza sportske rekreacije, parasporta, sporta gluhih, školskog sporta.
Na temelju revidiranih kriterija povećat ćemo izdvajanja za Program javnih potreba u sportu te definirati fiksan iznos za plaće trenera, čime se štiti trenerska struka i anulira dosadašnja potplaćenost trenera.
Ulagat ćemo u održavanje i izgradnju sportske infrastrukture
- Temeljita obnova Školske sportske dvorane i okoliša dvorane
- Pojačano redovito održavanje i obnova školskih sportskih dvorana
- Provedba projekta uređenja sportsko – rekreacijske zone Vunsko polje i Košarkaškog igrališta Šanac
- Redovito i pojačano održavanje svih kvartovskih vanjskih javnih sportskih terena koji su zapušteni ili se u njih nedovoljno ulaže, te analiza potreba i izgradnja novih terena
Ravnopravnost
Karlovac vidimo sigurnim i pravednim gradom, otvorenim za sve!
- potpisat ćemo i implementirati Europsku povelju o ravnopravnosti žena i muškaraca na lokalnoj razini za Grad Karlovac
- uvest ćemo rodno osjetljivi proračun za Grad Karlovac – proračun kojim se podržava i promiče ravnopravnost spolova
- uvest ćemo rodno osjetljive mjere u sve gradske programe
Poduzet ćemo mjere protiv rodno uvjetovanog nasilja, a ovo su naši prioriteti
- osigurat ćemo dugoročno i stabilno financiranje skloništa i usluga za podršku žrtvama rodno uvjetovanog nasilja koje vode organizacije civilnog društva
- izradit ćemo dodatne kriterije za stambeno zbrinjavanje žrtava rodno uvjetovanog nasilja u stanovima u gradskom vlasništvu
- kontinuirano ćemo educirati djelatnike gradskoga sustava o rodnoj i LGBTQI+ ravnopravnosti
- surađivat ćemo sa svim akterima koji promiču i štite ljudska, radnička i rodna prava i dostojanstvo te podržavati njihove aktivnosti
- učinit ćemo gradske kulturne ustanove inkluzivnima te ih poticati da osiguravaju sadržaje o ženskoj i LGBTIQ+ ravnopravnosti, vidljivosti i emancipacije te ih učiniti otvoriti i dostupnima za rad i djelovanje LGBTIQ+ i feminističkim organizacija
Gospodarstvo
Naša vizija gospodarskog razvoja Karlovca je vizija grada koji počiva na razvoju zelenog grada i sastoji se od niza promišljenih i budućnosti okrenutih ekonomskih mjera koje su u interakciji s poželjnim socijalnim politikama. Želimo iskoristiti postojeće prednosti Karlovca i uz razvoj gospodarske aktivnosti dodatno poticati energetsku i prehrambenu neovisnost, te smanjiti ekološki otisak našeg gospodarstva. Uspješno provođenje ovih aktivnosti će također poboljšati standard i zdravlje našeg stanovništva, unaprijedit će obrazovanje, potaknuti istraživanja i inovacije, te pripremiti gospodarstvo za zelenu budućnost i jačanje konkurentnosti.
Poticati ćemo kružno gospodarstvo
- Kružno gospodarstvo podrazumijeva smanjenje stvaranja otpada na minimum, pretvaranje otpada u vrijednu sirovinu, produljenje životnog vijeka proizvoda i ponovnu upotrebu i popravke čime se jača resursna učinkovitost, konkurentnost i štiti okoliš, uz veću zaštitu potrošača.
- Uspostaviti ćemo centar za popravak proizvoda i recikliranje proizvoda
Čuvati ćemo i modernizirati tradicionalne djelatnosti
- Neophodno je ne zapostaviti industrije koje su povijesno nositelji karlovačkog gospodarstva: metaloprerađivačka, građevinska, drvna, prehrambena, prijevoz, turizam, poljoprivreda.
- Potrebna je njihova modernizacija i prilagodba globalnim trendovima, uz potporu u prelasku na zelene i digitalne tehnologije.
- Tradicionalne djelatnosti zapošljavaju veliki broj ljudi i čine temelj lokalnog gospodarstva te ćemo ih poticati mjerama i aktivnostima koje će voditi zadržavanju znanja i stručnjaka u Karlovcu
Proširiti ćemo programe za poduzetnike i dati im snažniju podršku
- Grad će kontinuirano i otvoreno javnim servisima privlačiti nove investicije.
- Podržavat ćemo postojeće poduzetnike i obrtnike proširenim programom za poduzetnike
Iskoristiti ćemo povoljni prometni i geografski položaj
- Karlovac ima prometno važnu i bitnu lokaciju: blizina Zagreba, Rijeke, Slovenije, BiH i Plitvičkih jezera, a kroz Karlovac prolaze autoput i željeznička pruga.
- Karlovac više nikada biti prometno čvorište kakvo je bio krajem 19. stoljeća, ali trenutno je pozicija u gospodarskom smislu nedovoljno iskorištena i to želimo promijeniti
- Poslovnu zonu Mekušje potrebno je prometno odvojiti od užeg centra gradskom prometnicom koja će najkraćim mogućim putem voditi do čvora za autoput
Podržavat ćemo za razvoj održivog turizma
Karlovac ima veliki turistički potencijal: četiri rijeke, čistu prirodu, ekološku poljoprivredu, mogućnosti za aktivni i rekreativni turizam (biciklizam, rafting, planinarenje, ribolov…), povijesne lokalitete (Zvijezda, stari grad Dubovac), kulturne ustanove (Aquatika, muzej), manifestacije (Dani piva, Karlovačko ljeto, Etno Jazz festival).
- Turizam je potrebno usmjeriti prema održivom modelu koji neće naštetiti lokalnom stanovništvu i njegovim prirodnim resursima
- Grad je prvo potrebno urediti po mjeri njegovih stanovnika, a tek tada krenuti u poboljšanje turističke ponude i razvoja
- Postaviti ćemo model razvoja turizma koji će dovesti do zadržavanja gostiju istovremeno čuvajući obale rijeka, prirodu i potrebe stanovnika grada
Obrazovanje ćemo usmjeriti u službu razvoja gospodarstva
- Potrebno je osnažiti suradnju s Veleučilištem u Karlovcu i proširiti ponudu prema potrebama gospodarstva osnaživanjem tehničkih, informatičkih i zelenih programa
- Kvalitetnim obrazovnim programima će se potaknuti dolazak i ostanak mladih, što će pomoći u zaustavljanju demografskog odljeva.
Raditi ćemo na aktivnoj promociji gospodarskih potencijala Karlovca
- Grad mora aktivno sudjelovati u promociji gospodarstva i njegovih potencijala
- Otvorenim registrima i aktivnim pristupom potrebno je pružiti informaciju o postojećim gospodarskim subjektima i njihovim proizvodima i uslugama
- Privlačiti nove poslovne subjekte
Promicati ćemo aktivnosti za energetsku neovisnost i ulaganja u obnovljive izvore energije
- Poticat ćemo, savjetodavno i financijski, ulaganja u sunčane elektrane, ne samo na gradskim objektima, već i za uvođenje sunčanih elektrana za građanstvo
- Revidirati ćemo projekt korištenja geotermalne energije koji vodi gradska tvrtka GeotermiKA, u cilju nastavka projekta, pronalaska sredstava za sufinanciranje i njegovog uspješnog izvođenja
- Promicat ćemo energetske zadruge u koje bi ulagali građani
Reforma gradske uprave i javnih poduzeća
- Gradska uprava mora biti otvorena, efikasna i transparentna, i takva ključna za suradnju s investitorima i gospodarstvom.
- Ukloniti ćemo model stranačkog zapošljavanja i nepotizma u gradskim poduzećima.
- Motivirati i nagraditi stručne i sposobne zaposlenike.
- Uvođenje reda u gradska poduzeća (oko 500 zaposlenih) s ciljem povrata kvalificirane radne snage.
- Naručit ćemo studiju izvedivosti i isplativosti objedinjenja gradskih tvrtki s ciljem efikasnijeg rada i pružanja kvalitetnije usluge građanima
Gradske tvrtke
Gradske tvrtke i ustanove moraju biti neovisne od politike i političkih utjecaja.
- Izbor direktora i ravnatelja provodit ćemo na javnom natječaju bez utjecaja politike. Direktor odnosno ravnatelj mora biti stručna osoba, a ne politički poslušnik.
Tvrtke i ustanove oslobodit ćemo terora stranačkih iskaznica.